Standpunten
Vlieghinder bestrijden
Schiphol veroorzaakt met haar intensieve vliegverkeer (van en naar de Kaagbaan) ernstige overlast in Oegstgeest. Wij zijn tegen de plannen om Schiphol verder te laten groeien tot ruim 700.000 vluchten in 2050. Ook de ‘gematigde’ groei tot 540.000 vluchten tot 2024 kan het CDA Oegstgeest niet steunen. Het verminderen van de overlast heeft voor het CDA dan ook hoge prioriteit.
Ook zonder groei dreigt toename van hinder omdat er plannen zijn om de geluidsbelasting door Schiphol te verschuiven naar de westelijk gelegen banen, waaronder de Kaagbaan. Ook daar verzetten wij ons tegen omdat dat een bedreiging is van een goede en gezonde woon- en leefkwaliteit in ons dorp. Voorts pleit CDA Oegstgeest voor het niet meer over grote afstand laag vliegen en het stoppen met nachtvluchten. Het CDA Oegstgeest is voor het voorschrijven van het gebruik van continuous descent approach, afgekort CDA, waardoor vliegtuigen in een stillere glijvlucht de Kaagbaan naderen.